Fra 1. april i år kan pasienter som har behov for organiserte pasientreiser til eller fra behandling, enten på grunn av helsen sin eller trafikale årsaker, få en reiseattest. Med en reiseattest kan pasienten bestille reisen sin selv, eller reise til behandling med bil, og få støtte til reisen og tilleggsutgiftene sine dekket.
Pasienter som må reise til og fra behandling kan ha rett til å få dekket nødvendige utgifter til transport. Tidligere har det vært slik at når en pasient har hatt rett på en organisert reise, måtte behandleren eller Pasientreiser i helseforetakene bestille reisen. Nå kan pasienter som har behov for organiserte reiser på grunn av helsen sin eller trafikale årsaker, få en reiseattest og ta seg av bestillingen selv. Hovedregelen er at pasienten organiserer reisen selv, og søker om støtte til reisen i etterkant. Pasienter som ikke kan reise med offentlig transport eller bil, kan ha rett på en organisert reise.
Reiser bestilles på Helsenorge eller ved å ringe Pasientreiser på 05515. En reiseattest kan gjelde for enkeltreiser eller for en periode på inntil ett år. En pasient som ikke er i stand til å håndtere reisebestilling på egen hånd, vil få organiserte reiser som tidligere. Det er også mulig å gi andre fullmakt til å bruke tjenester på Helsenorge, som bestilling av reiser, på vegne av seg selv. Her kan du se en video av hvordan man bestiller reiser på Helsenorge.
En pasient som ikke er i stand til å håndtere reisebestilling på egen hånd, vil få organiserte reiser som tidligere. Det er også mulig å gi andre fullmakt til å bruke tjenester på Helsenorge, som bestilling av reiser, på vegne av seg selv.
Hvem lager reiseattester?
Hvis en pasient trenger attest på grunn av helsen sin, er det pasientens behandler som skal lage reiseattesten. Er det trafikale behov for attesten, som at det ikke går offentlig transport på strekningen, lages reiseattesten av Pasientreiser.
Du kan lese om reiseattester og Pasientreiser på Helsenorge.
Brosjyre om reiseattest fra Pasientreiser: