Spis kål

En rykende fersk studie er publisert i PubMed – en stor, nei svær database for vitenskapelige artikler. En gruppe kinesiske forskere har sett på de studiene som allerede finnes om dette emnet, plukket ut de med høyest vitenskapelig kvalitet og sammenlignet dem i en såkalt «meta-analyse». Det blir som et ekstra kvalitetssikret resyme av den forskningen som allerede er gjort.

De fant noe støtte for sitt syn: at kål, og i det hele tatt korsblomstrede grønnsaker, reduserer sjansen for å få blærekreft. Men reduksjonen var såpass liten at de ti studiene som tilsammen danner grunnlaget for meta-analysen, ikke ga noe absolutt svar. Forskerne anbefaler at det blir gjort flere studier av dette.

Men hvorfor vente? Akkurat her er det bare å kjøre på! De dyrkes i Norge, de kan stort sett fås overalt, de er magre, de inneholder fiber, de kan varieres i det uendelige, de er rimelige i pris og de er smaskens gode! Hodekål, brokkoli, blomkål, kålrot, nepe, sennep, rosenkål, pepperrot, karse, grønnkål (å, det minnet meg om en oppskrift jeg har på en nydelig salat med grønnkål og eple), romanesco, kinakål, knutekål, reddiker og sikkert mange, mange fler!

Skal du lese mer om dette på nett, kan du bruke begrepet «cruciferous vegetables». Selve referansen til artikkelen er: Liu B, Mao Q, Lin Y, Zhou F, Xie L.  The association of cruciferous vegetables intake and risk of bladder cancer: a meta-analysis. World J Urol. 2012 Mar 6.

Vil du lese mer, på norsk, om noen av de sunne stoffene i kålplantene og hvordan vi skal unngå å ødelegge dem i matlagingen, så se her. Rådene går ut på å ikke koke maten ihjel, men koke i lite vann, woke eller dampkoke dem hvis ikke du vil spise dem rå.

Bildet er hentet fra aperitif.no.

At fagfolk vet at forskning på kinesere ikke nødvendigvis gir samme resultat på nordmenn, bryr vi oss ikke om her. Genetiske forskjeller, forskjeller i livsstil, forskjeller i miljøpåvirkninger og forskjeller i krefttyper gjør slik forskning begrenset rent geografisk. Kål kan du fråtse i uansett!

Legg igjen kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *