Når skal man ringe?

Dett er en oppfølging til forrige innlegg om hvem man kan spørre, og hvordan finne ut hva man skal spørre om. -Det siste er ofte ikke det letteste i det virvaret av koder og forkortelser og latin som henger over hodene våre.

Neste problem er å få tak i rett person. Hvis du skal ha tak i en bestemt lege, så prøv følgende: ring ekspedisjonen på den avdelingen vedkommende jobber, og spør kontorpersonalet 1. om hun/han er på jobb den dagen, 2. når han/hun pleier å komme om morgenen og om du kan ringe da (kl. 7 er ofte et greit tidspunkt for telefoner til noen leger, men ikke for alle), og 3. når vedkommende kan ta imot telefonhenvendelsen.

Dersom henvendelsen haster, forklar hvorfor for personalet på en rolig måte. Husk at det du mener å si, ikke nødvendigvis er det mottageren tror at han/hun hører. Vær derfor obs. på misforståelser.

Det nytter ikke å ringe når en kirurg står og opererer, eller når en lege «har poliklinikk» -poliklinisk tjeneste, altså en lang og ubrutt strøm av diagnostiseringer og kontroller. De dagene rekker de knapt nok å spise, langt mindre ta telefoner før de er ferdige på poliklinikken. 

Og en ting til: lytt nøye etter det som blir sagt, skriv gjerne ned. Teflonhjerne er en vanlig bivirkning av kreftdiagnoser og -behandling.

2 kommentarer

  1. Pingback: Trist? | Den gule bloggen

  2. Pingback: Glemte blærekreftpasient | Den gule bloggen

Legg igjen kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *